3 צפייה בגלריה
טרקטורים ליד הכפר הבדואי חאן אל אחמר
טרקטורים ליד הכפר הבדואי חאן אל אחמר
ההתיישבות הבדואית חאן אל-אחמר. תפונה בקרוב?
(צילום: AFP)
בימים אלו רוב הקשב של הממשלה המתהווה מופנה להסכמים הקואליציוניים בתוך הבית פנימה, אך ישנן כמה סוגיות נפיצות מאוד שיצטרכו לקבל מענה ועלולות להשפיע באופן דרמטי על הזירה הבינלאומית. "יש הרבה שאלות של האמריקנים על הממשלה החדשה, אבל הם בעיקר ממתינים לראות איך הדברים ישתנו בשטח", אומרים גורמי משפט בינלאומי.
אותם גורמים מסבירים שמבחינת האמריקנים ישנם שלל אירועים, בעיקר מעבר לקו הירוק ובהר הבית, שעלולים להגביר את המתח מול הממשלה החדשה. בין היתר, הם מציינים חמש נקודות ספציפיות שהמדינה תידרש למצוא להן פתרון בקרוב ועלולות לייצר משבר מול האמריקנים. ממשלת נתניהו ובן גביר-סמוטריץ' תצטרך להחליט: האם להתעקש על המהלכים, או להסתכן במתיחות עם ארצות הברית.

מקרי המוות בג'נין

מלבד ההחלטה החריגה של ה-FBI לפתוח בחקירה לבירור נסיבות מותה של העיתונאית שירין אבו-עאקלה בג'נין, האמריקנים הגיבו גם על מותה של הנערה הפלסטינית ג'אנה זכארנה (16) השבוע בג'נין. "אנחנו מבינים שצה"ל מבצע חקירה על מה שקרה. אנחנו מקווים לראות לקיחת אחריות במקרה זה", אמר אתמול דובר מחלקת המדינה של ארה"ב, נד פרייס. גורמי משפט בינלאומי מסבירים שמדובר בתגובה חריגה על מותו של פלסטיני בגדה שאינו אזרח אמריקני.
3 צפייה בגלריה
ג'אנה זכארנה
ג'אנה זכארנה
ג'אנה זכארנה. תגובה חריגה של האמריקנים על מותה

פינוי חאן אל-אחמר

חאן אל-אחמר היא התיישבות בדואית בלתי חוקית, מזרחית לירושלים בסמוך לכביש 1. ישנו פסק דין שמסביר כי השהות במקום אינה חוקית ושהמדינה יכולה לפעול לפינוי התושבים, אך פעם אחר פעם, משלל סיבות שהציגה המדינה לבג"ץ בגלל לחץ בינלאומי אדיר - נדחה הפינוי.
בשנים האחרונות נבחנו כמה חלופות, שאחת מהן היא הזזת ההתיישבות כמה מאות מטרים ממקומה הנוכחי. הרשות הפלסטינית פרסה את חסותה על חאן אל-אחמר, ופינוי, בטח אם לא ייעשה בהסכמה - ייצור מתיחות מול האמריקנים ומול האיחוד האירופי. שאלת חאן אל-אחמר תעמוד למבחן כבר בעוד כחודש וחצי, שכן בתחילת פברואר צריכה המדינה לתת את תשובתה לבג"ץ בנושא פינוי המקום. יהיה מעניין לראות איזו תשובה תגבש המדינה, בייחוד אחרי שיו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ', שצפוי להתמנות לתפקיד שר במשרד הביטחון ולהיות אחראי על המנהל האזרחי, סיפח לעצמו את העיסוק בנושא מול בג"ץ.
3 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
תשובות המדינה לבג"ץ על ההתנחלויות - באישור סמוטריץ'
(צילום: אלכס קולומויסקי )

מסאפר יטא

על שטח "מסאפר יטא", שבשמו הצבאי נקרא שטח אש 918, קיימים כ-19 כפרים פלסטיניים קטנים שנמצאים בשטחי C ויושבים על שטחי אש של צה"ל. כבר שנים מתנהלים מולם הליכים לפינוי, ומעת לעת ישנן הסכמות שלפיהן יותר לפלסטינים לעבוד את האדמה בזמן שצה"ל לא מתאמן, אבל עדיין לא סוכם הליך פינוי השטח. "האמריקנים לא רוצים לראות תמונות של פינוי פלסטינים", הסביר גורם המעורה בפרטים. "זה ישפיע עליהם הרבה יותר מאשר עוד הצבת קרוואן של מתנחלים". בדיוק כמו חאן אל-אחמר, גם הסיפור של מסאפר יטא מוכר היטב בזירה הבינלאומית, ולכן יהיה קשה להתמודדות עבור הממשלה החדשה.

הבנייה בשטח E1

מדובר על תוכניות בנייה שתקועות שנים, בעיקר בגלל מיקומן האסטרטגי עבור הפלסטינים. שטח E1 נמצא בסמוך למעלה אדומים, ומבחינת הפלסטינים הוא מחבר בין בית לחם ליריחו. בעיני רוחם, מדובר באזור שהוא לב חזון המדינה הפלסטינית כך שכל בנייה ישראלית במקום, בטח אם מדובר בתוכנית של כ-3,500 יחידות דיור שנמצאת על הפרק, תרחיק את חזון "המדינה הפלסטינית" וככל הנראה תגרור תגובה אמריקנית.

קהילת סוסיא

זהו למעשה מקבץ של כמה קהילות פלסטיניות שהתמקמו באזור סוסיא שבדרום הר חברון. אחרי שנקבע שעליהם להתפנות מהשטח, פנו הפלסטינים לבג"ץ. הדיון הקרוב בעניין נקבע לאמצע חודש ינואר הקרוב, זאת לאחר שהמדינה עדכנה על "מגעים מתקדמים" בינה לבין הקהילות. על פי הערכות בימין, "פריצת הדרך" שאליה התכוונה המדינה היא הסכמה של שר הביטחון בני גנץ להכשיר ולהשאיר את המתחם הבלתי חוקי במקומו. גנץ עשה זאת בעבר והלבין מאחזים פלסטיניים בשטחי C, כגון דקיקה. גם כאן יש לראות כיצד תגיב המדינה בבג"ץ, ובעיקר כיצד יגיבו האמריקנים במקרה של פינוי.